نسخه نهایی بوت استرپ 4 بالاخره اومد 😀  تقریبا تمامی طراحان وب با فریم ورک بوت استرپ (Bootstrap) آشنا هستند. این روزها Bootstrap به یک Framework خیلی محبوب برای طراحی وب سایت های رسپانسیو تبدیل شده است . نسخه 4 این فریم ورک تقریبا 2 سال در حال توسعه بود و اکنون بوت استرپ  4 نهایی از وبسایت بوت استرپ قابل دانلود می باشد .

در این مقاله قصد داریم تا همراه با هم  امکانات  و ویژگی های جدیدی که به بوت استرپ 4 اضافه شده است را بررسی کنیم 😎

تغییرات و قابلیت های زیادی در این نسخه اعمال شده است که طبق گفته توسعه دهندگان بوت استرپ حدود 27 بار این نسخه از ابتدا بازنویسی شده است.

انتقال از  less به Sass

بوت استرپ 4 از less به Sass مهاجرت کرد. در نسخه قبلی این فریم ورک از less استفاده می کرد اگر چه نسخه ای جداگانه ای بر پایه Sass نیز داشت. یکی از مزایای این نقل مکان از less به Sass افزایش سرعت کامپیال فریم ورک می باشد.

بهبود سیستم شبکه بندی (Grid System)

سیستم شبکه بندی یا Grid System در بوت استرپ یکی از قابلیت های مهم این فریم ورک در نسخه 3 بوده است که حالت نمایش عناصر در دستگاه های مختلف یا به عبارتی در سایز های مختلف صفحه توسط این سیستم تعیین می شد. حال در نسخه 4 بوت استرپ یک لایه جدید برای دستگاه های کوچک با نام sm اضافه شده و از بالا لایه lg به xl و الی آخر تغییر نام داده اند. همچنین واحد اندازه گیری آنها از px به em تغییر کرده است.

پشتیبانی از واکنشگرایی opt-in.

یک ویژگی جدید تا بتوان یک متغیر بولین را در سی اس اس تعریف کرد. این کار باعث میشود تا اندازه های دلخواهی برای gird system تعریف کرد .

 

بازنویسی مجدد پلاگین های جاوا اسکریپت

در بوت استرپ 4 کلیه پلاگین های جاوااسکریپت جهت بهره مندی از ES6 و از ابتدا طوری بازنویسی شده اند که با نسخه های جدید جاوااسکریپت مشکلی نداشته باشد. همچنین با این روند از UMD و گزینه های دیگر پشتیبانی می شود.

 

اضافه شدن کلاس table-inverse برای جداول

یک کلاس table-inverse برای <table> در بوت استرپ 4 اضافه شده است که رنگ متن و زمینه جدول را معکوس حالت پیش فرض می کند. (بکگراند تیره ، متن روشن)

 

اضافه شدن ویژگی جدید Cards

ویژگی جدید Cards به عنوان جایگزین ویژگی هایی مانند panel ,well و thumbnail معرفی شده است. توسط این ویژگی می توانید محتوا را به شکل زیر نمایش دهید. Cards از انواع مختلفی از محتوا مانند تصاویر، فوترها، هدرها ، لینک ها و … پشتیبانی می کند.

 

بهبود مکان Tooltip ها و Popover ها به صورت خودکار

با استفاده از ابزاری به نام Tether این امکان فراهم شده تا قرار گرفتن Tooltip ها به صورت خودکار بهبود پیدا کند.

 

شخصی سازی های ساده و راحت تر

با این روش میتوانید در هنگام تعریف کلاس ها میزان سایه ها ریدوس ها و بقیه موارد را طبق استاندار های تعریف شده در متغیر های sass وارد کنید .

 

و تن ها تغییر دیگر کنترل های دستی، کلاس های مارجین ها و پدینگ ها، کلاس های متحد جدید و دیگر تغییرات که ایجاد شده اند

 

از آنجایی که بوت استرپ 4 از ویژگی های جدید CSS استفاده می کند، بنابراین از بعضی از نسخه های قدیمی مرورگرها مخصوصا IE8 و IE9 پشتیبانی نمی کند. ولی از دیگر نسخه های مرورگرهای مایکروسافت مانند Internet Explorer 10-11 / Microsoft Edge. پشتیانی می کند.

 

 

دیدگاهت رو با من در میان بگذار !