شاید برای شما هم پیش اومده باشه که چرا برخی برند ها از رنگ خاصی استفاده میکنند مثلا چرا تلگرام ابی هست؟ چرا ایرانسل زرده و یا چرا سپاهان سرور برند خودش را ابی کرده ؟ 😎 همه این ها بر میگرده به روانشناسی رنگ ها ، هر رنگی نشان دهنده حرفیه یا به عبارتی هر رنگی پشتش حرف هاست..!

روانشناسی رنگ در برند به معنای تحلیل رنگ یا رنگ‌ها مورد نظر و ترکیب آن‌ها برای رسیدن به رنگ سازمانی ، رنگ برند ، رنگ محصول یا خدمت است.

اگر انتخاب رنگ‌ برند بر اساس روانشناسی رنگ باشد ، حتما به موجب تقویت قدرت به یادآوری برند خواهد شد.

برای تسلط بر برندسازی و برندینگ باید بر معنای رنگها اشراف کامل داشت. در این مطلب به نقش روانشناسی رنگ در برند ، فروش، بازاریابی و برند سازی خواهیم پرداخت.

در یک مطالعه به نام “تاثیر رنگ در بازاریابی“‌نشان داده شد که :

۹۰% قضاوت‌های مشتریان در خصوص محصول صرفا مبتنی بر رنگ می‌باشند.

در مطالعه ای دیگر با عنوان ” قرمز هیجان انگیز و آبی توانمند“، نشان داده شده که:

قصد خرید مشتریان تا حد زیادی متاثر از رنگ برند میباشد، زیرا رنگ برند در مورد هویت و شخصیت برند سخن می گوید.

معنی رنگ و روانشناسی رنگ در برندسازی و طراحی

 

رنگ آبی

رنگ آبی رنگی است که بسیار مثبت دیده میشود. این رنگ میتواند احساس اعتماد،‌ امنیت و مسئولیت پذیری را بر انگیزد.

همچنین این رنگ آفرینش و آرامش را تداعی می‌نماید.

رنگ آبی اعتماد و امنیت را تزریق می‌نماید و به همین دلیل است که موسسات بسیاری روی این رنگ حساب می‌نمایند.

 

رنگ قرمز

رنگ قرمز ، بی‌شک هیجان‌انگیز و تحریک تر انگیزترین رنگ‌هاست.

از نظر روانشناسی رنگ در برند ، اثر رنگ قرمز بر روان انسان ناچیز نیست. بنابراین  استفاده از رنگ قرمز در کمپین تبلیغاتی بسیار مهم است.رنگ قرمز موجب کاهش تحلیل ذهنی است و سرعت واکنش‌های ما را تشدید می‌نماید.

به همین دلیل برچسب قیمت کالاها به این رنگ انتخاب می‌نمایند. ورزشکارانی که رنگ قرمز می‌پوشند ، احتمالا شکست تیمشان بیشتر است زیرا موجب تحریک عصبی تیم مقابل می‌شوند و دانش آموزانی که در معرض رنگ قرمز قرار داشته‌اند ، نتیجه عملکردشان نسبت سایر دانش آموزان ضعیف‌تر بوده است.

رنگ قرمز دارای طولانی‌ترین طول موج در بین تمام رنگ‌هاست. این رنگ شور و عاشقانه است. قرمز تمایل دارد اشتها را افزایش دهد. سایر ویژگی‌های احساسی مرتبط با قرمز عبارت‌اند از:

معانی مثبت رنگ قرمز  :

  • قدرت
  • شور
  • انرژی
  • بی‌تفاوتی
  • استحکام
  • هیجان

معانی منفی رنگ قرمز :

  • خشم
  • خطر
  • اخطار
  • نزاع
  • تجاوز
  • درد

 

 

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی از ترکیب رنگ قرمز و زرد به وجود می‌آید. نارنجی تحریک کننده احساسات هیجان، شور و ایجاد کننده حرارت و گرما است.

این رنگ سرگرم‌کننده و پرانرژی است که در برند بسیاری از تیم‌های ورزشی است. رنگ نارنجی به منظور جلب توجه در مخروط‌های ترافیکی و تبلیغات استفاده می‌شود. مصرف‌کنندگان تمایل دارند رنگ نارنجی را با “ارزش / ارزشمندی” معنا نمایند.

رنگ نارنجی به معنای عناصر آرامش نیز می‌باشد، عناصری مانند غذا، گرما و پناهگاه. نارنجی رنگ غروب خورشید، مرکبات و کدوتنبل است.

رنگ نارنجی با سیاه‌وسفید بسیار خوب جفت می‌گردد. احساسات رنگ نارنجی عبارت‌اند از :

معانی مثبت رنگ نارنجی :

  • خوش‌بینی
  • گرما
  • خوشبختی
  • خلاقیت
  • عقل
  • غلبه بر

معانی منفی رنگ نارنجی :

  • بی‌رویه بودن
  • ترس
  • احتیاط
  • اضطراب
  • ناامیدی
  • گرسنگی

 

رنگ زرد

از نقطه نظر روانشناسی رنگ در برند ، رنگ زرد را پایگاه تمام رنگ‌ها میدانند.

رنگ زرد به طور گسترده‌ای به عنوان رنگ شاد استفاده می‌شود ، اما استفاده بیش‌ازحد از رنگ زرد می‌تواند باعث احساس خشم، سرخوردگی، ترس و اضطراب شود. به همین دلیل استفاده از رنگ دشوارتر است. در چند مطالعه روی کودکان، نشان داده‌شده است که رنگ زرد موجب گریه آنان می‌شود.

روانشناسی رنگ میگه که رنگ زرد ساخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد، و هنگامی که به درستی استفاده شود می‌تواند اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهد.

از آنجایی که طول موج نسبتا طولانی دارد، این رنگ قدرت تشخیصی بالایی دارد که موجب جلب توجه می‌گردد. علائم ترافیکی ، تبلیغات، نوارهای هشدار اطراف گودال‌ها یا مناطق بروز حادثه و برخی برچسب‌های هشداردهنده از این رنگ بهره می‌برند.

احساسات دیگری که توسط زرد مطرح می‌شود عبارت‌اند از:

معانی مثبت رنگ زرد :

  • خوش‌بینی
  • گرما
  • خوشبختی
  • خلاقیت
  • هوش
  • غلبه

معانی منفی رنگ زرد :

  • بی‌منطقی
  • ترس
  • احتیاط
  • اضطراب
  • ناامیدی
  • بزدلی

رنگ سبز

رنگ سبز ساده ترین رنگ برای دیدن است ، به این معنا که وقت وارد چشمان ما می‌شود ، شبکیه چشم نیاز به تنظیم خود ندارد. بنابراین آرام و دلپذیر است.

هنرمندان پیش از رفتن به روی صحنه و یا داخل استدیو تلویزیون در “اتاق های سبز” صبر کنند تا آرام شوند.

سبز می تواند بینایی را بهبود بخشد ، بنابراین در دوربین‌های دید در شب استفاده می شود، زیرا در رنگ سبز ، چشم ما می تواند بیشترین عناصر را از بین سایه ها تشخیص دهد. سبز نشان دهنده طبیعت، باروری و حتی جنسیت است.

یک دنیای سبز یک دنیای امن است، که پر از آب و پرنده و زندگی است.

به همین دلیل یک رنگ اطمینان دهنده است. هرچند مثل تمام رنگها، سبز حاشیه منفی دارد. همزمان نماد سلامت و بیماری، شانس و حسادت است. لیست ویژگی های احساسی سبز شامل موارد زیر است :

معانی مثبت رنگ سبز :

  • سلامتی
  • امید
  • خنکی
  • طبیعت
  • رشد
  • رفاه

معانی منفی رنگ سبز : 

  • خستگی
  • رکود
  • حسادت
  • بی حسی
  • حفاظت
  • بیماری

 

رنگ بنفش

رنگ بنفش در لوگو و روانشناسی رنگها نماد قدرت، اشیاء لوکس ، هدف – آرزو ، ثروت، خرد و عقل ، کرامت و بخشندگی و خلاقیت است.

بنفش در اصل  یک رنگ ثانویه است که با مخلوط کردن قرمز و آبی ساخته می شود. این رنگ (بنفش)  جزو رنگ های سرد است که  تسکین دهنده و آرامش بخش  است. 

روانشناسی رنگ میگه که رنگ بنفش  به این معنی است که شما بسیار هوشمند و باهوش هستید و تمایل به ایستادگی دارید. بنفش همچنین به این معنی است که شما یک شخص نا منظمی هستند. افرادی که رنگ بنفش را دوست دارند، معمولا دوست دارند در مقام قدرت باشند.

البته من خودم در طراحی سایت شخصیم از ک رنگ #6b367d استفاده کردم و خیلی خیلی ازش آرامش میگیرم 😎 😀

دیدگاهت رو با من در میان بگذار !